Lingeriebonnen
Toekomstige studenten geneeskunde moeten aan de Erasmus
Universiteit tegenwoordig een integriteitstest doen, om te zorgen dat er nooit
meer botte, ongeïnteresseerde artsen aan het bed staan. De horktest wordt het
wel genoemd. Columnist Aleid Truijens maakt zich er druk over, want vindt het
onterecht dat jongeren die nauwelijks puber-af zijn al geselecteerd worden op
eigenschappen die in de loop der jaren enorm kunnen veranderen. ‘Natuurlijk
moet je tijdens je studie leren hoe je met patiënten en collega’s omgaat en hoe
je goede gesprekken voert. Het is terecht dat je op zulke onderdelen kunt
zakken, net zo lang tot je het wel kunt’, schrijft ze (de Volkskrant, 10
december).
Ook pedagogisch medewerkers moeten geschoold worden op dit
vlak. Zij zitten soms zelfs nog midden in de pubertijd als ze al met de
opleiding klaar zijn. Ze moeten leren om een goed gesprek te voeren met ouders
bij het brengen en halen en bij tienminutengesprekken. Maar ze hebben ook een
belangrijke rol bij het werven van nieuwe klanten. De vriendelijkheid van de
pedagogisch medewerkers is vaak van doorslaggevende betekenis.
Daar is terecht veel aandacht voor. ‘Ouders komen hier het
bedrag van een middenklassenauto uitgeven, maar wat een verschil in behandeling
tussen de dealer en het kinderdagverblijf’, die uitspraak hoorde je een aantal
jaren geleden veel in de kinderopvang. Maar nu lang niet meer. Is de beroemde
bos bloemen bij een nieuwe auto
inmiddels ook gemeengoed in de kinderopvang?
Aandacht voor een goede ontvangst, goede rondleiding,
opgeruimde entreehal: ieder kinderdagverblijf heeft dat. Maar bossen bloemen?
Ja hoor, die zijn er ook. ‘Crèches strooien met lingeriebonnen en
gratis luiers om gezinnetjes te lokken’, meldt De Telegraaf (12 december).
‘Brancheorganisaties zijn bezorgd dat ouders zich laten verleiden door de
cadeautjes en daardoor geen oog meer hebben voor de kwaliteit van de opvang.’
Gjalt Jellesma ziet niets in dergelijke acties, aldus De Telegraaf ‘Ik heb niks
tegen lingeriebonnen, maar ik vind het geen fijn beeld. Het getuigt niet van
goede smaak.’ Het Parool spreekt zelfs over ‘lokcadeaus’ en dat klink
helemaal vreselijk. Het CDA wil opheldering van minister Asscher.
Kirsten Kuyvenhoven van Smallsteps
(step cadeau bij aanmelding) komt ook aan het woord in De Telegraaf. Zij ziet
het probleem niet. Ze wijst op de stevig concurrerende markt van
kinderopvangverblijven. ‘Je moet met je merk positie innemen’, zegt ze in het
artikel.
De tijd dat kinderdagverblijven ouders dicteerden wat wel en
niet kon, omdat ze de pedagogische wijsheid in pacht hadden, is gelukkig voorbij.
De vraag is echter of de sector erbij gebaat is om kinderopvang neer te zetten
als merk. Kinderopvang als markt: de sector heeft er voortdurend last van. Maar
deze commotie is een goed teken. Blijkbaar is de kinderopvang toch geen markt
volgens de publieke opinie.