zondag 3 september 2017

Lingeriebonnen

in Management Kinderopvang, 1 2017 

Toekomstige studenten geneeskunde moeten aan de Erasmus Universiteit tegenwoordig een integriteitstest doen, om te zorgen dat er nooit meer botte, ongeïnteresseerde artsen aan het bed staan. De horktest wordt het wel genoemd. Columnist Aleid Truijens maakt zich er druk over, want vindt het onterecht dat jongeren die nauwelijks puber-af zijn al geselecteerd worden op eigenschappen die in de loop der jaren enorm kunnen veranderen. ‘Natuurlijk moet je tijdens je studie leren hoe je met patiënten en collega’s omgaat en hoe je goede gesprekken voert. Het is terecht dat je op zulke onderdelen kunt zakken, net zo lang tot je het wel kunt’, schrijft ze (de Volkskrant, 10 december).
Ook pedagogisch medewerkers moeten geschoold worden op dit vlak. Zij zitten soms zelfs nog midden in de pubertijd als ze al met de opleiding klaar zijn. Ze moeten leren om een goed gesprek te voeren met ouders bij het brengen en halen en bij tienminutengesprekken. Maar ze hebben ook een belangrijke rol bij het werven van nieuwe klanten. De vriendelijkheid van de pedagogisch medewerkers is vaak van doorslaggevende betekenis.
Daar is terecht veel aandacht voor. ‘Ouders komen hier het bedrag van een middenklassenauto uitgeven, maar wat een verschil in behandeling tussen de dealer en het kinderdagverblijf’, die uitspraak hoorde je een aantal jaren geleden veel in de kinderopvang. Maar nu lang niet meer. Is de beroemde bos bloemen bij een nieuwe auto  inmiddels ook gemeengoed in de kinderopvang?
Aandacht voor een goede ontvangst, goede rondleiding, opgeruimde entreehal: ieder kinderdagverblijf heeft dat. Maar bossen bloemen? Ja hoor, die zijn er ook. ‘Crèches strooien met lingeriebonnen en gratis luiers om gezinnetjes te lokken’, meldt De Telegraaf (12 december). ‘Brancheorganisaties zijn bezorgd dat ouders zich laten verleiden door de cadeautjes en daardoor geen oog meer hebben voor de kwaliteit van de opvang.’ Gjalt Jellesma ziet niets in dergelijke acties, aldus De Telegraaf ‘Ik heb niks tegen lingeriebonnen, maar ik vind het geen fijn beeld. Het getuigt niet van goede smaak.’ Het Parool spreekt zelfs over ‘lokcadeaus’ en dat klink helemaal vreselijk. Het CDA wil opheldering van minister Asscher.
Kirsten Kuyvenhoven van Smallsteps (step cadeau bij aanmelding) komt ook aan het woord in De Telegraaf. Zij ziet het probleem niet. Ze wijst op de stevig concurrerende markt van kinderopvangverblijven. ‘Je moet met je merk positie innemen’, zegt ze in het artikel.
De tijd dat kinderdagverblijven ouders dicteerden wat wel en niet kon, omdat ze de pedagogische wijsheid in pacht hadden, is gelukkig voorbij. De vraag is echter of de sector erbij gebaat is om kinderopvang neer te zetten als merk. Kinderopvang als markt: de sector heeft er voortdurend last van. Maar deze commotie is een goed teken. Blijkbaar is de kinderopvang toch geen markt volgens de publieke opinie.