maandag 17 oktober 2016

Bereiken van ouders

Column in Management Kinderopvang 5 (sept) 2016

Iedere jonge ouder heeft herinneringen aan de basisschool, weinige aan de kinderopvang. Hoewel steeds meer ouders zelf naar de kinderopvang zijn geweest, weet  bijna niemand iets van voor zijn vierde jaar. Kinderopvang is dus voor de meesten een onbekend verschijnsel.
Zelf had ik, zwanger van mijn eerste, nachtmerries van Oostblokachtige toestanden met rijen babybedjes en tientallen schreeuwende baby’s. Ik was nog nooit in een kinderdagverblijf geweest. Toen ik er voor het eerst kwam, had ik dus een wow-ervaring.
We moeten jonge ouders opvoeden, zeggen geïnterviewden elders in deze Management Kinderopvang, in een artikel over de baby-opvang. En dan bedoelen ze dat ouders moeten weten wat goed en wat minder goed is voor hun kinderen. Minder goed is kinderen gedurende de week bij vier verschillende opvoeders onderbrengen.
Het aantal afgenomen dagdelen is bij iedere kinderopvangorganisatie de afgelopen jaren flink teruggelopen. Vaak bij een gelijkblijvend aantal kinderen. Dat betekent dat veel vaker opa en oma ingezet worden. Ook door pedagogisch medewerkers zelf trouwens. En dat is niet altijd of uitsluitend een financiële keuze. Pedagogisch medewerkers hebben vaak het gevoel dat hun kind beter af is bij hun moeder of schoonmoeder.
Dat geeft te denken. Dat minister Asscher strengere eisen gaat stellen aan de baby-opvang is dus goed. Criterium voor kwaliteit zou wel eens kunnen zijn dat pedagogisch medewerkers zonder aarzeling hun baby’s brengen. Daar ligt dus een belangrijke taak voor de kinderopvang.
Pedagogisch medewerkers zijn namelijk ook de beste ambassadeurs. Zij moeten, zoals dat in marketingtermen heet, volledig achter hun product staan om het ook uit te kunnen dragen. Want hoe bereik je jonge ouders anders dan op verjaardagsfeestjes met andere jonge ouders. Daar zijn ouders te beïnvloeden. Door collega-ouders, door mensen die werken in de kinderopvang.

Foldertjes bij het consultatiebureau is schieten met een kanon op een mug. Mensen lezen niet meer, jonge mensen zeker niet. Jonge mensen kijken ook geen tv meer, las ik vandaag in de Volkskrant, en merk ik bij mij thuis. Ze kijken naar vloggers en youtubers. Ze appen en snapchatten. Dat zijn de media waar de kinderopvang zich op moet richten. En dat kan het best door klanten goede ervaringen op te laten doen, want hoort zegt het voort. Het is wachten tot vlogger Monica Geuze (50.000 abonnees en enkele honderdduizend hits per video) een baby krijgt. Eén tevreden vlogger met een baby doet meer dan een ton euro aan advertentieruimte. Dus moeten we zorgen dat die vlogger tevreden is. Dat iedere ouder tevreden is, ook en vooral de pedagogisch medewerker (ouder of geen ouder).