Twee artikelen uit de media van afgelopen maanden: ‘Breng
kinderen onder regie van het basisonderwijs’ en ‘Lage educatieve kwaliteit
voorschoolse voorzieningen’. De eerste uitspraak komt van Saskia Schenning, lid
van de Onderwijsraad en schoolbestuurder (BNR Nieuwsradio, 9 september). Nu
ligt de focus in de kinderopvang nog te veel op spelen en verzorgen, vindt
Schenning. Door hoger opgeleid personeel voor deze doelgroep in te zetten,
hoopt ze dat daar verandering in komt.
De tweede is een kop uit Management Kinderopvang (oktober).
Het artikel is van mijn hand en is geschreven naar aanleiding van een
grootschalig onderzoek naar de onderwijsloopbaan van kinderen tussen 5 en 18
jaar. Daaruit blijkt dat de educatieve kwaliteit van de voor- en vroegschoolse
voorzieningen beter kan. Onderzoeker Annemiek Veen zegt in het artikel: ‘We
hebben bij de observaties gezien dat kinderen vaak vrij spelen. Dat mag, maar
we zagen ook dat vrij spelen vaak betekent doelloos rondlopen.’
Spelen en leren: het blijft een moeilijk begrippenpaar. Spelen
wordt of geïdealiseerd of er wordt te weinig waarde aan gehecht. En leren wordt
vaak veel te beperkt opgevat. Leren is niet per definitie aan een tafel of in
de kring een lesje doen. Spelen en leren zou geen tegenstelling moeten zijn: spelen
is leren.
Pedagogisch medewerkers kunnen het spel rijker maken, meer
uitdagingen bieden, meer meespelen, zeggen deskundigen. Of je daarvoor hoger
opgeleide medewerkers nodig hebt, zoals Schenning denkt, is maar de vraag.
Dat laatste kunnen en moeten de pedagogisch medewerkers
laten zien. En daar moet haast mee gemaakt worden. Steeds weer komt uit
onderzoek dat de professionaliteit van pedagogisch medewerkers op het
educatieve vlak omhoog moet. En steeds weer lonkt het onderwijs naar de
kinderopvang. Terwijl er nog weinig onderzoek is gedaan naar de kwaliteit van
de kleuterklassen gaat men ervan uit dat hoger opgeleid per definitie beter is.
Maar we moeten niet blijven hangen in een discussie over het
Nederlandse systeem en of dat wel zo goed is. Is het belangrijk wie de regie
heeft, onderwijs of kinderopvang? Het gaat erom hoe professioneel de
begeleiding van jonge kinderen is. Wat dat betreft kunnen zowel pedagogisch
medewerkers als leerkrachten van groep 1 en 2 vaak nog wel een tandje
bijzetten. Op steeds meer plaatsen in Nederland kiest men er daarom voor om
meer bij elkaar aan te sluiten. Om samen beter te worden. Om te zorgen dat het
kind er beter van wordt. Want daar gaat het tenslotte om.