maandag 31 mei 2010

Business Class

Column in ManagementKinderopvang, mei 2010

Waarschijnlijk kijken weinig lezers van Management Kinderopvang op zondagochtend naar Business Class, de talkshow van vastgoedcelebrity Harry Mens. Dat hoeft ook niet, als de klanten van kinderopvangondernemer Bas Beek het maar doen. Beek telde ooit namelijk 15.000 euro neer voor een paar minuten aan tafel bij Mens. Hij heeft er geen spijt van, vertelt hij in het Financieele Dagblad (7 april jl). Beek is eigenaar van CompaNanny, kinderopvang bij de werkplek. CompaNanny heeft sinds kort ook bso’s. De bso in het World Fashion Center heeft lange wachtlijsten. Dan moet de nood in Amsterdam toch wel heel hoog zijn, zou je denken. Wie brengt anders zijn kind van vier na school onder in een kantoorkolos waar hij waarschijnlijk de rest van zijn leven niet meer uitkomt. Dat geldt overigens ook voor dagopvang in kantoorgebouwen. Het lijkt ideaal je kind direct ophalen uit je werk, maar is het dat ook? Lekker samen terug in de file. Een kennis reed jarenlang met zijn baby iedere dag 65 kilometer heen en terug.
Dan is het voorstel van de ambtelijke werkgroep, in het kader van wat eufemistisch heroverweging genoemd wordt, beter. De Nieuwe School van 8 tot 18.00 uur. Kinderen niet alvast onderbrengen bij de ING Bank of Pricewaterhouse, maar lekker in hun eigen vertrouwde omgeving. Toegegeven erg innovatief is het voorstel niet. Maar gepresenteerd vanuit een bezuinigingsperspectief heeft het waarschijnlijk meer kans van slagen dan vergelijkbare ideeën in het verleden.
De MOgroep is tegen. Het komt wel een beetje in de richting, vindt de werkgeversvereniging, maar het moet niet vanaf vier jaar, het onderwijs moet niet centraal staan en het moet niet gratis. Daarmee haal je nu net de elementen eruit die het voorstel kans van slagen geven. Natuurlijk kan de Nieuwe School een bedreiging voor de buitenschoolse opvang zijn. Maar het is ook een kans om de specialiteit van de bso, namelijk activiteiten na school, aan de man te brengen. Nog te vaak zoeken gemeenten naar goede naschoolse activiteiten, maar vinden de juiste partners niet. Nog te vaak gaan scholen zelf op zoek naar een aanbod om kinderen na school een stimuleren omgeving te bieden. De bso kan dé specialist zijn op het gebied van naschoolse activiteiten, of dat nu in de eigen bso is of in de school, in het buurthuis of op de sportvelden. Zeker de markt voor kinderen boven de negen jaar ligt daar.