dinsdag 16 oktober 2007

Zielig

Column in Management Kinderopvang 10 2007

In de zomervakantie fiets ik met mijn dochter van vijf langs de plaatselijke kinderopvang waar ze bijna vier jaar met veel plezier heenging. ‘Mam, de crèche is open’, roept ze verbaasd uit. Als ik uitleg dat papa’s en mama’s toch ook in de schoolvakantie moeten werken, zegt ze uit de grond van haar hart ‘wat zielig voor die kleine kinderen’.
Jonge kinderen horen thuis bij hun vader en moeder. Dat impliceert mijn dochter; dat vinden de meeste kinderen. Ouders willen het liefst hun jonge kinderen dicht bij zich houden. Meestal althans. Want soms is het ook heerlijk om achter je bureau te kunnen kruipen in plaats van over de grond.
Waarom spreekt de branche ouders daar dan niet op aan: Moeder, natuurlijk doe je het het liefst zelf, maar de kinderopvang is een heel goed alternatief voor als je ook wilt of moet werken.
‘Kinderopvang. Dat gun je ieder kind’: dat draait de zaken om. ‘Zonder kinderopvang doe je je kind tekort’, las ik zelfs in een uitgave van Stichting Promotie Kinderopvang (in het blad Papa). Nu slaat men echt door. Dat is nog uitsluitend munitie voor de thuisblijfmoedersvereniging. En je zou bijna sympathie voor hun standpunt krijgen.
Het recente ING-rapport Kinderopvang ziet een imagoverbetering als voorwaarde voor verdere groei in de kinderopvang. Maar met deze campagne ga je de oorlog niet winnen. De recente groei van de buitenschoolse opvang lijkt me dan ook vooral te danken aan de koppeling van de bso aan de basisschool, die natuurlijk een ijzersterk imago heeft.
Niet voor niets heet het rapport van het SCP over de bso ‘Liefst zoals thuis’. Kinderopvang zal door ouders altijd gezien worden als second best. Kom daar dan ook gewoon voor uit. Doe zoals Avis, de tweede autoverhuurmaatschappij achter Hertz. Dat hanteert al veertig jaar de slogan ‘We try harder’. Omdat het zich altijd tegenover nummer één moet bewijzen. Avis bedoelt daarmee dat ze elke mogelijkheid aangrijpt om te verbeteren en verwachtingen te overtreffen. Of zoals ze zelf zeggen: ‘Het is onze belofte aan u om altijd een stap verder te gaan!’ Inmiddels is Avis in Europa marktleider.