Wie een beeld wil
krijgen van het ‘gesundes volksempfinden’ leest de website van de Telegraaf.
Naar aanleiding van het bericht ‘Meer invloed op de kinderopvang’ gaan lezers
weer eens helemaal los. Niet over de uitbreiding van de inspraak, maar over wel
of geen kinderopvang.
Guurt99: ‘Ik zie (en hoor) hier achter dagelijks huilende
baby's die in die "konijnenhokjes" gehouden worden op het
dagverblijf. We vinden het blijkbaar heel normaal. Blijkbaar zijn werken voor
luxegoederen belangrijker dan de band met je kind en de opvoeding ervan. Waar
zijn we toch mee bezig...’ Hij krijgt 25 duimen omhoog en 13 omlaag. Zo ligt de
verhouding tussen like en dislike steeds weer.
Judith027 krijgt negentien keer bijval en vier keer een duim
omlaag met haar ‘Hoe kun je als ouders nu de opvoeding helemaal overlaten aan
het kinderdagverblijf? Tot hoever gaat dit? Als het crimineeltjes worden zeker
de schuld van het kinderdagverblijf en kan de ouder een schadeclaim eisen; is
dit de volgende stap?’
Noor: ‘Opvoeden? Als ze thuis komen gaan ze eten en naar
bed, ‘s morgens is het haasten om het kind te dumpen bij de opvang.
Het woord dumpen komt talloze malen voor in de reacties.
Dumpen doe je op de kinderopvang. Nooit gehoord dat ouders een kind op school
dumpen, op de peuterspeelzaal, de tennisbaan of bij opa en oma. Opa en oma die
passen op.
En de tirade op de website gaat naadloos over in een opwinding
over slechte opvoeding. Rudolfus: ‘Zie steeds vaker kinderen met arrogant
gedrag, geen respect voor volwassenen en schreeuwend en gillend over straat
rennend tot laat in de avond en irritant gedrag vertonen. Kortom, het moderne
kroost heeft overal maling aan dankzij de moderne "alles kan en alles mag"-opvoeding
van de ouders.’
Natuurlijk zijn er ook tegengeluiden. Van NV3 bijvoorbeeld.
‘Mijn kinderen hebben allemaal op het KDV en de BSO gezeten en kan alleen maar
adviseren om datzelfde te doen. Het zijn NETWERKORGANISATIES en mijn kinderen
kennen nu iedereen van hun leeftijd in het dorp waarin ik woon. Op een BSO
komen kinderen van verschillende scholen en op een KDV leren ze -zeker als enig
kind- sociale vaardigheden die thuisblijvende enig kinderen altijd zullen
ontberen.’
Opvallend is dat dit zo’n beetje de enige reactie is die in
goed Nederlands is geschreven. Daaraan zie je dat er een grote scheiding is
tussen hoog- en laagopgeleid Nederland. Het potentieel ligt dus bij deze
laatste groep. Eerste actie van de kinderopvang: geen hoogdravende verhalen
over pedagogiek en ontwikkelingsstimulering, maar zorg dat ze eens een
kinderdagverblijf van binnen zien.