vrijdag 5 januari 2018

Risico’s beschrijven, niet vermijden

in eigenWijs 54, tijdschrift van Kinderopvang Humanitas

Gisteren ging mijn jongste dochter van 15 naar een feestje van haar oudere zus in Amsterdam. Ik zie wel hoe laat ik thuis kom, zei ze me. Even keek ik bedenkelijk. 15 jaar, Amsterdam in de nacht. Maar ik weet hoe druk het is op het centraal station om middernacht.
Opvoeder zijn is loslaten. Veel eerder loslaten dan je zelf zou willen. Voor mijn gevoel stond ik gisteren nog de schoolreisjesbus uit te zwaaien naar het Sprookjesbos in Enkhuizen: met drie van mijn kinderen in dezelfde bus. De hele dag een zeurderig gevoel in mijn maag.
Wijze ouders laten hun kinderen los, maar raken hen nooit kwijt, zegt mijn bijbel De Tao voor ouders. En ‘Hoe wijder ik mijn armen open, hoe meer er naar mij toe zal stromen.’
Maar ik ben realist genoeg en ook mij beroeren de Anne Faber-verhalen. Daarom spreekt ook het accountantsmotto mij aan: je bent pas in control als je weet waar je het niet bent.
Risico’s beschrijven maakt dat je je bewust bent van wat er zou kunnen gebeuren. En niet alleen de medewerkers van het kindercentrum, maar ook de ouders moeten dat weten. Want iedere pedagogisch medewerker kent de ouders die hun kind aan het begin van de dag als een prinsje afleveren en hem aan het eind van de dag nog even gestreken op willen halen.
Die ouders moet je helpen om te leren loslaten. Dat vraagt er natuurlijk wel om in gesprek te gaan met ouders. Vanaf het eerste kennismakingsrondje door het kinderdagverblijf. De kinderopvang wil bijdragen aan de ontwikkeling van kinderen. Maak duidelijk dat de motorische ontwikkeling daarvan een belangrijk onderdeel is. Rennen, klimmen, vallen, stoten, ravotten en soms ook een vechtpartij. Ze horen erbij.
Risico’s beschrijven moet echter niet worden risico’s vermijden. Risico’s in kaart brengen helpt daarbij. Dat kan ook heel goed met alle betrokken partijen, ouders en kinderen. Zoals dat (hopelijk) ook gebeurt met de brandoefening. In mijn gemeente vond vorig jaar een grote rampenoefening plaats op Marken. Schoolklassen deden mee om een levensechte overstromingsramp na te spelen. En ze genoten.

‘Natuurlijk mag jij in die boom klimmen, maar hoe ga je dat handig doen, zodat je niet naar beneden valt’. Pedagogisch medewerker zijn, is een hele uitdaging. Je moet ogen en oren in je rug hebben. Daarom is het goed om samen regelmatig de ‘gevaarlijke’ plekken langs te lopen. Zonder kinderen bang te maken en te belemmeren in hun durf. Want vallen hoort erbij.